Followers

Saturday 28 January 2012

SehaRiaN MAjLis PerKahWinan DijOhor

Assalammualaikum ..

Korang pernah tak pergi ke kenduri kahwin kat area belah Johor? Keunikan yang paling ketara adalah adat 'Tol". Adat ini biasanya dipraktikkan untuk majlis belah perempuan je.



Cuba korag bayangkan ye kalau lelaki tu datang dari jauh. Katakan dari Perlis lah. Dah la dari mula perjalanan dah memang kerja membudget je. Tetiba, masa hari bersanding, daripada jambatan nak masuk ke rumah perempuan, dah ada dua tiga orang dok tahan ala-ala cam JB Gangster mintak hulur duit baru leh lalu. 


Masa tu kalau tak prepare duit awal-awal memang menangis lah dok tengah panas tuh. Bagi yang dah tahu, senang citer. Awal-awal dah siapkan duit kertas singgit dalam 20 keping.


Kesengsaraan tak berakhir di situ saja. Masa lepas berpencak silat pun kena lagi 'Tol'. Adussss. Melayang la lagi duit. Lagi dekat, lagi besar  pulak duit yang dimintaknya. Dan yang paling 'azab' adalah ketika selangkah lagi nak naik pelamin time mak andam mintak!!perhhh,masa tu klau xda rm50 tak merasa la pengantin tu naik pelamin.silap2 haribulan sipengantin tu dok la bersila atas lantai...



SO,moral of the story...
klau nk tackle awek johor..pastikan muhasabah diri menabung dari saat perkenalan..sikit2 lama2 jadi buikittt.



Tersusun indah gemalai tari,
Buat hiburan raja sehari,
cincin emas disarung dijari
tanda ikatan sudah terpatri 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...